Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zamiennik cewki L1 w 24 switch opto board -= DRACULA=-
#1
Witam,

szukam dostepnego zamiennnika cewki indukcyjnej L1 z plytki sterujacej mist multiball w drakuli.

Z gory dzieki za pomoc.
Odpowiedz
#2
Wybieraj, przebieraj:
http://www.tme.eu/pl/katalog/dlawiki-pio...3A25045%3B
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#3
wszystkie maja ta sama indukcyjnosc, ale rozne wartosci jesli chodzi o prad, rezystancje, tolerancje itd (tolerancja oryginalu byla chyba tylko 5%). Stad pytanie czy tylko indukcyjnosc ma tu znaczenie czy inne parametry tez?
Dzieki.
Odpowiedz
#4
W tym układzie dławik nie pracuje obciążony dużym prądem. Możesz wybrać najmniejszy gabarytowo albo dopasować się do rozmiarów oryginału. Co do tolerancji, to nie wiem skąd masz te dane, ale jest na to sposób: kup kilka sztuk i dobieraj. Ja jednak sądzę, że 10% też zadziała.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#5
OK, sprobuje.
Dziekie.
Odpowiedz
#6
Ten dławik to nie 10uH a 10mH.

Na liście elementów jest jako 10uH natomiast na schemacie jako 10mH.
Aplikacja układu MC3373 przewiduje cewki w zakresie mH.
Potwierdzenie tego znajdziesz również tutaj:
https://pinside.com/pinball/forum/topic/...o-assembly
wpis numer 21.
Masz tam też podany link do konkretnego elementu z mousera, możesz znaleźć coś podobnego w TME
10mH, rezystancja ok 23 Ohm np:
http://www.tme.eu/pl/details/coil0912-10...ferrocore/

W aplikacji układu MC3373 ważna jest dobroć cewki bo od jej wartości zależy wzmocnienie pierwszego stopnia w tym układzie.
Dokumentacja flippera nie podaje rezystancji cewki więc trzeba popróbować, ponieważ w przytoczonym linku wymiana pomogła więc należy przyjąć że potrzebujemy cewki o indukcyjności 10mH i rezystancji około 20-25 Ohm.

Pozdrawiam
JarekC
Odpowiedz
#7
Dziękuję, że wykazałeś się refleksem. Ja bez analizy schematu podałem link do dławików 10 uH, ale w tym samym źródle można znaleźć dławiki 10 mH. Over and out.

PS
Jednostki miary się odmienia (10 omów, gramów a nie om, gram) i stosuje się odstęp.
http://lukaszrokicki.pl/2011/09/22/pisow...izycznych/
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#8
JarekC.DIY, dzieki za odpowiedz, zamowie ten ktory podales.

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#9
Witam,

wymiana cewki na wskazana nie pomogla. Albo cewka niewlasciwa, albo cos innego na plytce nie dziala, bo widac ze bylo juz przy niej robione wczesniej.

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#10
Zastanowiło mnie to, dlaczego poszukujesz cewki, ale sądziłem, że jej po prostu tam nie było. Taki element niezwykle rzadko się uszkadza. Zacznij od sprawdzenia nadajnika podczerwieni (sterowanego układem 555). Jeśli nie potrafisz podglądać podczerwieni (np kamerką w komórce), to zamiast nadajnika podczerwieni włącz tam zwykłą diodę LED - powinna świecić. Następnie sprawdź działanie transoptora - zwieraj i rozwieraj tranzystor Q1 (kolektor z emiterem) i sprawdź, czy switch test reaguje na zmiany. Potem to już bez oscyloskopu trudno będzie.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#11
Co było podstawą do wymiany cewki?

Diagnoza usterki przy pomocy oscyloskopu byłby banalna bez niego będzie trochę utrudniona.

Może w na początek jak układ (24-opto)działa.
Jest to układ prostej bariery świetlnej z falą nośną.
1. Układ zasilany jest z 12V.
- sprawdzić czy jest 12V na U1 nóżka 8 i U3 nóżka 8

2. Układ U3 pracuje jako generator fali nośnej (częstotliwość około 40kHz), sygnał z wyjścia U3 zasila diodę nadawczą LED.
Zasilenie diody falą nośną a nie stałym sygnałem ma na celu uniknięcie wpływu światła zewnętrznego na działanie bariery.
Jeżeli dysponujemy oscyloskopem lub miernikiem częstotliwości to sprawdzamy sygnał U3 nóżka 3 (sygnał prostokątny o f= około 40kHz).
W przypadku braku sygnału diodę nadawczą zastępujemy na chwilę rezystorem 100 omów i ponownie sprawdzamy sygnał.
Jeżeli dalej brak to uszkodzony jest układ U3, jeżeli pojawi się to znaczy że uszkodzona jest dioda nadawcza.
Jeżeli nie dysponujemy powyższymi przyrządami to sprawdzamy tylko zwykłym miernikiem uniwersalnym czy dioda nadawcza nie jest uszkodzona.

3. Sygnał świetlny dociera do fototranzystora i dalej podawany jest na wejście układu U1.
Układ U1 to specjalizowany wzmacniacz i detektor nośnej dla układów zdalnego sterowania.
W przypadku obecności fali nośnej na wejściu na wyjściu U1 nóżka 1 powinno być napięcie 10V a gdy na U1 nóżka 1 jest stan wysoki (napięcie >10V) to na kolektorze powinno być napięcie 0V.
Gdy tak nie jest to uszkodzony jest tranzystor Q1.

5. Jeżeli sygnał na Q1 jest poprawny to należy sprawdzić diodę D2 i wymienić transoptor U2.

Na początku należałoby sprawdzić poprawność okablowania.
Można też do testów podpiąć dowolny przełącznik zwierny do nóżek 4 i 5 transoptora U2 i menu testu switch matrix sprawdzić czy reaguje poprawnie.

Pozdrawiam
JarekC

P.S.
Sposób postępowania opisany tylko na podstawie schematu, wiec mam nadzieję że nie popełniłem gdzieś błędu.
Odpowiedz
#12
W draculi mialem problem z ta plytka. Wymienilismy chyba wszystkie uklady a ona dalej nie chciala dzialac. Okazalo sie wlasnie ze ta ceweczka/dlawik czy co to tam jest byla zla. Wartosc tej ceweczki ustalona na podstawie jej pomiarow z innej dzialajacej plytki (z shadowa). Ale moze plytka jest ok a ktoras dioda od myst multibala jest niebardzo i wtedy chyba caly sys nie dziala.
Mezik
Odpowiedz
#13
JarekC.DIY, dzieki za szczegolowe info. Obawiam sie ze nie dysponuje odpowiednim sprzetem i czasem zeby sie w to moc tak zaglabic.
Na chwile obecna wymienilem 24 opto board na nowiutka sztuke. Myslalem ze to rozwiaze wszystkie problemy, jednak tak sie nie stalo. Caly czas rozchodzi sie o tzw long opto switch. Po prostu nie ma sygnaly z diody na fototranzystor.
Po wymianie plytki jest jednak pewien progres, mianowicie fototranzystot rejestruje teraz sygnal z pilota do telewizora (wczesniej byl gluchy). Po drugiej stronie dioda swieci sie w obiektywie telefonu komorkowego, czyli dostaje jakies napiecie, ale najwyrazniej nie emituje odpowiedniego sygnalu. Myslalem ze za to wlasnie odpowiadac bedzie 24 opto board, ktore zostalo wymienione, jednak najwyrazniej problem jest jeszcze gdzies indziej. Switch testuje na 'ball on magnet' w single switch, tak jak to wszedzie mozna przeczytac. Zarowno dioda jak i odbiornik sa wyciagniete z maszyny, luzno wisza, tak ze moge je dowolnie zblizac i oddalac, moga sie nawet dotykac, nic nie dziala (za wyjatkiem pilota do telewizora).
Po wymianie plytki zniknal natomiast komunikat o blednym ladowaniu magnesu przy wlaczaniu maszyny.
Zarowno diode jak i fototranyzstor wymienilem na nowe jako pierwszy krok, po czym znowu wrocilem do oryginalow, po wymianie plytki (bez roznicy).
Wymienilem tez tak na wszelki wypadek 10opto board na nowa, w pelni dzialajaca bo akurat mialem, tez nic to nie zmienilo.
Jestem w kropce. Jakies dodatkowe sugestie?

Dziekie.
Odpowiedz
#14
*Fotorezystor oczywiscie.
Odpowiedz
#15
Nie, jednak fototranzystor.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości