Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jackbot, visor failure
#1
W flipperze Jackbot wyświetlają się komunikaty błędów:
visor failure vis open sw f5
visor failure vis closed sw f5
Usterka wystąpiła podczas gry, visor jest cały czas zamknięty. Podczas visor testu silniczek nie działa. Proszę o poradę, gdzie szukać usterki?
Odpowiedz
#2
Test wskazuje na problem z jednym ze switch'ów współpracujących z silnikiem. Sprawdź, czy któryś z przewodów nie "odmaszerował" od końcówek switch'a lub czy switch nie "skonał". Silnik znajduje się pod playfield'em.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#3
Silnik wyjąłem już wcześniej, oba switche sprawne, podczas testu visor stan switchy closed i open jest poprawnie wyświetlany.
Odpowiedz
#4
mikbest napisał(a):Silnik wyjąłem już wcześniej, oba switche sprawne, podczas testu visor stan switchy closed i open jest poprawnie wyświetlany.
Szkoda, że zataiłeś tę informację. Ale spróbuję się pobawić w jasnowidza chyba, że wpadłeś na pomysł, aby sprawdzić sam silnik oraz tranzystor nim sterujący (Q22 na Power Driver Board - złącze J122 pin 4).
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#5
Nie miałem intencji nic zatajać. Do silnika podczas testu visor nie dochodzi napięcie. Nie podałem na silnik "zewnętrznego" zasilanie ponieważ nie wiem jakie i skąd. Jak sprawdzić tranzystor za pomocą miernika uniwersalnego? Przemierzyłem omomierzem i wskazania poszczególnych TIP102 są porównywalne. Czy tranzystor od silniczka nie jest Q20?
Odpowiedz
#6
Chyba tranzystory nie mierzy sie omonierzem ale jesli sie myle to przepraszam. Chyba testem diody sie to robi. A czasem z testu wychodzilo mi ze dobry a i tak byl zepsuty Wink
Mezik
Odpowiedz
#7
mezik napisał(a):Chyba tranzystory nie mierzy sie omonierzem ale jesli sie myle to przepraszam. Chyba testem diody sie to robi. A czasem z testu wychodzilo mi ze dobry a i tak byl zepsuty Wink
Masz rację co do ustawienia miernika, ale nie zdarzyło mi się, żeby dobry w pomiarach tranzystor był zwalony. Warunkiem jest pomiar wylutowanego tranzystora (a nie w płycie) no i pomiary we wszystkich kierunkach (E-B, E-C, B-E, B-C, E-C i C-E). Gorzej jest z MOSFET'ami.

mikbest napisał(a):Nie miałem intencji nic zatajać.

Następnym razem zadając pytanie podaj wszystkie informacje, jakie posiadasz - ułatwisz w ten sposób zadanie tym, którzy chcą Ci pomóc.

mikbest napisał(a):Do silnika podczas testu visor nie dochodzi napięcie. Nie podałem na silnik "zewnętrznego" zasilanie ponieważ nie wiem jakie i skąd.

Przede wszystkim zmierz na płycie napięcie w punkcie TP1 - powinno być 12 - 17 VDC. Jeśli napięcia nie ma lub jest "podejrzane" to sprawdź wyjęty bezpiecznik F116 (omomierzem, nie na "oko"). Jeśli napięcie jest, to możesz sprawdzić silnik zwierając kawałkiem przewodu (najlepiej zakończonego izolowanymi "krokodylkami" - można użyć przewodu od miernika) kolektor (blaszkę) tranzystora Q20 (tak, masz rację) do masy na Power Driver Board - silnik powinien się kręcić. Jeśli się kręci, to podejrzany jest tranzystor, ale może być inna przyczyna (oby nie :-) ), jeśli się nie kręci, to albo padł silnik, albo masz przerwę w połączeniach i nie mam tu na myśli przerwanego przewodu, bo to się raczej nie zdarza, tylko problem na złączkach lub punktach lutowania.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#8
Silnik sprawny, odłączyłem zasilanie do silnika spod blatu, podałem krokodylkami z płyty PDB z TP1 i masy. Działa. Podanie masy na kolektor tranzystora nie uruchomiło silnika. Na złączu J122-4 brak napięcia. Korci mnie wymiana tranzystora Q20. Jak wylutuje obecnego Q20 sprawdzę go miernikiem i porównam z nowym.
Odpowiedz
#9
Jeśli podanie masy na kolektor nie uruchomiło silnika, to wymiana tranzystora nic nie zmieni, gdyż rolą tego tranzystora jest właśnie podawanie masy na pin 4 złączki J122. Pomiędzy PDB i silnikem jest jeszcze płytka Motor EMI Board - tam jest też tranzystor.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz
#10
Mądre rady zawsze w cenie!!! Jest winowajca. W płytce Motor EMI Board ułamana nóżka dławika. Ktoś już reperował ten element, ale zamiast oczyścić otwór w płytce i przylutować z właściwej strony to dopaćkał cyny i dolutował drut do czoła urwanego. Dopiero po zdemontowaniu płytki i próbie "siłowej" usterka się ujawniła. Odciągnąłem mocniej, żeby ładnie wyszło na foto.
Dziękuję bardzo za pomoc.


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz
#11
Zawsze do usług.
I'm not totally useless. I can be used as a bad example.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości